IT-kontoret i Sandvikens kommun höjer servicenivån med NILEX
IT-kontoret tillhör kommunstyrelseförvaltningen och ansvarar för samordning, förvaltning och utveckling av kommunkoncernens IT-plattform för data och telefoni. Tillsammans med verksamheterna digitaliseras Sandvikens hela kommunkoncern. IT-kontoret är idag drygt 30 engagerade medarbetare som ansvarar för Sandvikens Kommuns IT-leverans bestående av 12 000 användare, 2 500 mobila enheter, 8 500 PC-klienter, lokalt datacenter med ca 250 virtuella servrar samt 100-talet lokala nät.
IT-leveransen i stort bygger på kvalitet, kostnadseffektivitet, säkerhet och eftersträvar ett partnerskap mellan IT och verksamhet.
Sandvikens kommun har varit kund hos NILEX sedan 1998 och valde 2019 att uppgradera befintligt NILEX Enterprise till NILEX Service Plattform (NSP).
”I nästa steg ser vi möjligheter att fortsätta automatisera, visualisera våra produkter och tjänster från tjänstekatalogen genom den nya Självserviceportalen. I planen finns även debiteringsmodulen, vilket kommer medföra en bättre översikt av våra tjänster och produkter samt förenkla beställningar för kommunkoncernens användare.
IT-kontoret har arbetat med NILEX i mer än 20 år och är mycket nöjda med deras support och service och framför allt deras lyhördhet för att lyssna på och utveckla kundernas önskemål säger Goran Nedeljkovic, projektledare”