Skip to main content
More
  • Kontakta oss
  • Partners
  • Kunskapscentrum
  • Nyheter och evenemang
  • Blogg
  • Support
  • Svenska
    • English
    • Deutsch
    • Polski
    • Norwegian
    • Dansk
  • Boka demo
  • Mitt NE
  • Mitt Cloud NSP
Nilex AB Nilex AB
  • Företaget
    • Om oss
    • Karriär
  • Produkter
    • NileXpress®
    • NileXpress Plus®
    • Nilex PRO®
    • Nilex Enterprise®
  • Funktioner
    • Självserviceportal
    • Mobilapplikation
    • Ärendehantering
    • Social Media management
    • Tjänstekatalog
    • Asset management
    • Avtalshantering
    • Kunskapsbank
    • Aktiviteter
    • Orderhantering
    • WorkLog Management
    • Fakturering
    • SLA
    • Rapporter
    • Översättningar
    • Branding
    • Schemalagda ärenden
    • Integrationer
    • CTI Telefonikoppling
    • Active directory
    • Resursplanering
  • Beställ
  • Utbildningar
  • Lösningar
    • Ärendehanterings­system
    • Shared services
    • Kundsupport
    • Sociala medier manager
    • Facility Management
    • Fältservice
  • Tjänster
  • Kunder
Boka demo idag
Boka demo idag
  • Företaget
    • Om oss
    • Karriär
  • Produkter
    • NileXpress®
    • NileXpress Plus®
    • Nilex PRO®
    • Nilex Enterprise®
  • Funktioner
    • Självserviceportal
    • Mobilapplikation
    • Ärendehantering
    • Social Media management
    • Tjänstekatalog
    • Asset management
    • Avtalshantering
    • Kunskapsbank
    • Aktiviteter
    • Orderhantering
    • WorkLog Management
    • Fakturering
    • SLA
    • Rapporter
    • Översättningar
    • Branding
    • Schemalagda ärenden
    • Integrationer
    • CTI Telefonikoppling
    • Active directory
    • Resursplanering
  • Beställ
  • Utbildningar
  • Lösningar
    • Ärendehanterings­system
    • Shared services
    • Kundsupport
    • Sociala medier manager
    • Facility Management
    • Fältservice
  • Tjänster
  • Kunder

Blogg

AllmäntTeknologi
inventarier nilex
2019-12-19

Avskrivning av inventarier

Avskrivning är ett begrepp som ofta används i redovisning och bokföring. Eftersom begreppet avskrivning av inventarier egentligen bara syns i själva bokföringen kan det vara svårt att få en uppfattning om vad det egentligen innebär. 


Inventarier är olika typer av utrustning som används i företaget eller verksamheten och som måste köpas in för att verksamheten ska kunna bedrivas på rätt sätt. Det kan handla om datorer, möbler, maskiner eller annat som används i det dagliga arbetet på företaget. När ett företag har denna typ av inventarier blir de en form av tillgångar, vars kostnad delas upp i bokföringen under ett visst antal år, ofta den tid som inventarien faktiskt används och då är en tillgång för företaget. Det betyder att även om den verkliga kostnaden för inköpet av inventarien egentligen är en kostnad för företaget en gång, som ett engångsbelopp, så delar man upp kostnaden under några år och därmed undviker att ha en stor kostnad i redovisningen för ett enda år. En sådan kostnad skulle innebära att vinsten minskade och i värsta fall orsakar ett negativt resultat i balansräkningen. Om man istället skriver av kostnaden för inventarien, kommer den faktiska kostnaden istället att delas upp på flera år då den används. 


Allt som kostar över ett halvt prisbasbelopp måste man skriva av på detta sätt. Inventarier som kostar mindre än detta belopp kan istället betraktas som förbrukningsinventarier, och måste då inte skrivas av under flera år. Samma sak gäller om den tid som inventarien ska användas är allt för kort eller om inventarien inte minskar i värde under tiden den används. Det finns också möjligheter att dela upp kostnaden för en inventarie och då ta hänsyn till om det finns något värde kvar i den efter de år som beräknats för avskrivningen. Det gäller till exempel ofta bilar och andra maskiner som sedan ska säljas. Då tar man hänsyn till det belopp man beräknar att sälja den för när man delar upp beloppet. 


Håll ordning på inventarier med ett ärendehanteringssystem


För att ha en bra överblick över de inventarier som finns i verksamheten och därmed också på deras avskrivning kan ärendehantering i ett affärssystem vara till stor hjälp. För att ha kontroll över de avskrivningar som pågår så kan dessa föras in som poster i ett sådant ärendehanteringssystem. På så sätt blir bokföring och redovisning enklare och tydligare. Det är även till stor nytta om man efter att avskrivningstiden är över planerar att sälja någon inventarie, så att man kan enkelt kan se vilket belopp man beräknat få tillbaka genom försäljningen och därmed det belopp som man minskat utgifterna med när man delat upp dem över de år som inventarien använts. 


Det är bra att ha ett register över alla inventarier som för närvarande används i verksamheten, både av redovisningsskäl men också för att det då enkelt går att förutse när det är dags att göra nya större inköp som kanske måste planeras på förhand. Med ett ärendehanteringssystem kan man snabbt samla all den information som påverkar både redovisning och den löpande verksamheten.
 

Nyheter

Vi välkomnar Båstad kommun som ny kund

2023-04-11

God Jul och Gott Nytt År!

2022-12-13

Blogg

Onboarding och offboarding med stöd av Nilex e-tjänster och workflows

2023-02-24

Att tänka på när en flytt av digitala arbetsmiljöer till molnet planeras

2023-01-11

Service, Underhåll, inspektion och reparation med stöd av ett Ärendehanterinssystem

2023-01-11
  • Kontakta oss
  • Partners
  • Kunskapscentrum
  • Nyheter och evenemang
  • Blogg
  • Support
  • Mitt NSP
  • Användarvillkor
  • Integritetspolicy
  • Tillgänglighet för NSP
  • Sitemap
  • Credits
Copyright © 1996-2017 Nilex i Helsingborg AB. Alla rättigheter reserverade