Bästa tiden för publicering på sociala medier!
Vissa tidpunkter har visat sig vara mer gynnsamma än andra om du vill att ditt budskap ska få en större spridning i sociala medier. Det lönar sig att välja olika klockslag för publicering beroende på vilka kanaler du använder. Bland svenskarna är Facebook den mest använda sociala mediet. Generell statistik har visat att användarna är mest aktiva under torsdagar och fredagar, klockan 15:00 sägs vara ett magiskt klockslag som ger många klick vid publicering. Logiskt nog så är olika målgrupper aktiva vid olika tider. Den som ägnar sig åt B2C kan dra nytta av andra tidpunkter än den som marknadsför via B2B.
Välj tidpunkt efter kanal
Vilken veckodag ska man publicera på för att få maximal spridning i sociala medier? Det finns inget exakt svar på den frågan utan det beror på vilken målgrupp som budskapet ska nå ut till. Jobbrelaterade plattformar som LinkedIn har fler besökare under veckodagar, statistik har visat att det är tisdag, onsdag och torsdag som företag bör rikta in sig på. Kanaler där vi söker inspiration, som Pinterest, har ett större besökarantal under helgerna. Ett verktyg som Twitter, som kan användas för att nå ut för såväl B2B som B2C, följer samma logik. Den som vill få bra spridning till företag bör twittra under veckodagarna medan den som vill nå ut till privatpersoner rent statistiskt sett får ut sitt budskap bättre på helgerna. För samtliga grupper har dock klockan 17:00 visat sig vara ett utmärkt klockslag för att få många retweets. Här följer en översikt över de tidpunkter när det statistiskt sett lönar sig bäst att publicera innehåll:
● Facebook - efter lunch (13:00 och 15:00 är två bra tidpunkter)
● Twitter - mellan 12:00 och 18:00
● Instagram - efter klockan 17:00 fram till 21:00
● LinkedIn - Morgon (07:30) eller senare på dagen (runt 17:30)
● Google+ - Förmiddagar 9:00 till 11:00
Samla kanalerna för bättre överblick
Fundera över vad företaget vill uppnå med sin närvaro i sociala medier och gör upp en tydlig plan för var, hur och när inläggen ska publiceras. Tänk på att välja kanaler som passar företagets strategi och målsättning. Analysera och mät hur stor spridning publiceringarna får vid olika tidpunkter. Ett råd för att förenkla arbetet är att du skaffar en bra överblick över de mediekanaler som företaget valt att använda sig av. Att samla den här typen av information är tidsbesparande och effektivt. Fördelarna med en lösning som ger en överblick över era aktiviteter i olika kanaler som Facebook och Twitter är bland annat:
● Möjligheter till schemalagd synkronisering
● Överblick över konversationer där företaget omnämns
● Förenklad kommunikation med kunderna
Internetstiftelsen i Sverige (IIS) rapport "Svenskarna och internet 2017" visar att fyra av fem svenskar använder sociala medier. Allra populärast är Facebook som under 2017 användes av hela 74 % av landets befolkning, mer än hälften av dessa loggade in dagligen.
Att välja rätt tider för publicering handlar i mångt och mycket om vilken målgrupp och hur många som företaget vill nå ut till. Det räcker dock inte endast att ha en uppfattning om de bästa tidpunkterna för att nå ut med ett budskap. Organisation och överblick är naturligtvis minst lika viktigt. Att samla kanalerna möjliggör sådant som schemaläggning och interaktion med kunder i sociala medier. Vill du veta mer om strategi för sociala medier så har vi skrivit ihop en guide till er här!
Med Nilex Social Media Manager kan ni kommunicera med era kunder via sociala medier. Ni kan koppla era Social Media-kanaler till vår lösning, som synkroniserar inlägg och meddelanden från era Facebooksidor. Läs mer om vår lösning!