Sociala Medier Strategi - en guide steg för steg
Behöver ert företag en digital strategi för sociala medier? Det är ingen vild gissning att den överväldigande majoriteten av de svenska företagen svara ja på den frågan. När det inte finns en strategi så blir närvaron på sociala medier vare sig kvalitativ eller långsiktig. Strategin hjälper er att fokusera och mäta effekterna av hur ert arbete fortskrider. Det spelar ingen roll om företaget funnits på sociala medier länge eller precis startat upp med detta, en väl utarbetad strategi är en utmärkt investering! Den ger svar på frågor som hur, var, när och till vem? Här ska vi ge förslag på hur en sociala medier strategi kan byggas upp, steg för steg.
Så lägger du upp en digital strategi för era sociala medier
När företaget ska lägga upp en strategi för närvaron i sociala medier så måste ni först svara på vilket syfte ni har med er närvaro. Vill ni sälja produkter, hjälpa kunder, skapa förtroende eller kanske öka medveten om vad företaget har att erbjuda? Fundera på vilken position företaget har på marknaden i nuläget. Steg nummer två i utarbetandet av en strategi är att klargöra vilken er kundgrupp och vilka era konkurrenter är. Ta reda på var kunderna finns och kartlägg de sociala kanaler där era konkurrenter finns, är era kunder mest aktiva på Facebook, Twitter eller Instagram? Hur ska ni få ut det ni vill av kunderna, vill ni att de bloggar om era produkter, ställer frågor eller delar artiklar? Dessutom måste ni bestämma er för hur ofta och mycket ni behöver synas i sociala medier för att skapa en relevant närvaro och vem som ska vara ansvarig för detta. Tänk på att:
- Mäta resultat, ta fram relevanta nyckeltal
- Agera efter en uppföljningsplan
- Ta till er feedback
- Skapa mervärde för kunderna
- Våga justera sådant som inte fungera
Att mäta resultat
En av de absolut viktigaste punkterna i arbetet med en lyckad sociala medier strategi är att mäta relevanta nyckeltal. En bra strategi bör leda till företagets tillväxt och öka anseendet hos kunderna. För att veta huruvida er strategi fungerar eller inte så måste ni veta vilka nyckeltal som ger resultat. Behöver trafiken till er hemsida eller blogg öka? Fundera över hur detta ska gå till. Kan ni ta fram värdeskapande innehåll? Vad krävs för att ni ska ta fram detta? En fråga leder till nästa och på så sätt kommer ni fram till själva kärnan. Exempel på sådant som är mätbart är:
- Konverteringsgrad (interaktion), förstärkningsgrad (delningar) och applåderingsgrad (likes)
- Förstärkningsgrad - hur mycket delar er publik?
- Applåderingsgrad - vad gillar er publik (likes etc.)?
Sammanfattningsvis så kan vi konstatera att en väl utarbetad strategi för företags närvaro på sociala medier kräver en hel del planering och tid. Det räcker inte att endast pytsa ut några reklaminlägg lite då och då utan nu handlar allt mer om storytelling och att inspirera och kommunicera med kunderna. Idag är digital närvaro nödvändig för många företag och det arbete som läggs ner kan ses som en bra investering. Det finns verktyg som underlättar arbetet med era sociala medier betydligt, som att samla alla informationskanaler i ett gränssnitt. Möjligheterna att interagera med kunderna, skapa goodwill och effektivt följa upp ert arbete är många.
Är du intresserad av att veta mer om Nilex Social Media Management och hur du kan kommunicera med dina kunder på ett smidigt sätt. Läs mer här!