Skip to main content
More
  • Kontakta oss
  • Partners
  • Kunskapscentrum
  • Nyheter och evenemang
  • Blogg
  • Support
  • Svenska
    • English
    • Deutsch
    • Polski
    • Norwegian
    • Dansk
  • Boka demo
  • Mitt NE
  • Mitt Cloud NSP
Nilex AB Nilex AB
  • Företaget
    • Om oss
    • Karriär
  • Produkter
    • NileXpress®
    • NileXpress Plus®
    • Nilex PRO®
    • Nilex Enterprise®
  • Funktioner
    • Självserviceportal
    • Mobilapplikation
    • Ärendehantering
    • Social Media management
    • Tjänstekatalog
    • Asset management
    • Avtalshantering
    • Kunskapsbank
    • Aktiviteter
    • Orderhantering
    • WorkLog Management
    • Fakturering
    • SLA
    • Rapporter
    • Översättningar
    • Branding
    • Schemalagda ärenden
    • Integrationer
    • CTI Telefonikoppling
    • Active directory
    • Resursplanering
  • Beställ
  • Utbildningar
  • Lösningar
    • Ärendehanterings­system
    • Shared services
    • Kundsupport
    • Sociala medier manager
    • Facility Management
    • Fältservice
  • Tjänster
  • Kunder
Boka demo idag
Boka demo idag
  • Företaget
    • Om oss
    • Karriär
  • Produkter
    • NileXpress®
    • NileXpress Plus®
    • Nilex PRO®
    • Nilex Enterprise®
  • Funktioner
    • Självserviceportal
    • Mobilapplikation
    • Ärendehantering
    • Social Media management
    • Tjänstekatalog
    • Asset management
    • Avtalshantering
    • Kunskapsbank
    • Aktiviteter
    • Orderhantering
    • WorkLog Management
    • Fakturering
    • SLA
    • Rapporter
    • Översättningar
    • Branding
    • Schemalagda ärenden
    • Integrationer
    • CTI Telefonikoppling
    • Active directory
    • Resursplanering
  • Beställ
  • Utbildningar
  • Lösningar
    • Ärendehanterings­system
    • Shared services
    • Kundsupport
    • Sociala medier manager
    • Facility Management
    • Fältservice
  • Tjänster
  • Kunder

Blogg

AllmäntNilex
service catalog NSP
2020-06-23

Servicekatalog för en effektiv och ekonomisk service för verksamhetens IT och andra avdelningar

Det första steget är att beskriva de tjänster och varor som tillhandahålls som en tjänst på ett strukturerat sätt i en Servicekatalog så att mottagaren kan förstå vad som kan levereras. Här definieras vad som levereras och alla system, servrar och applikationer finns med. I Självserviceportalen kan slutanvändaren navigera och se utbudet av tjänster, rapportera incidenter och beställa behörigheter m.m. Servicekatalogen utgör också grunden för uppföljning av tillgänglighet, arbetsinsatser och ekonomi.

Servicekatalogen genererar en enhetlig standardisering; endast de tjänster och varor som definieras i Servicekatalogen tillhandahålls och den skapar en stark förståelse för kostnader och tjänster för kunderna.

Servicekatalogen överbryggar gapet mellan IT-produktion och kundernas syn på affärsområdena i förhållande till deras arbetsuppgifter och det innebär att båda parter vet exakt vad de måste leverera respektive vad de kan förvänta sig. Detta skapar en ömsesidig förståelse för mervärdet för IT-tjänster, möjliggör en tillförlitlig och faktabaserad diskussion på ögonhöjd och öppnar därmed många sätt att optimera, påverka och definiera åtgärder.

Införandet av en Servicekatalog innebär att alla IT-tjänster och varor definieras som en tjänst. Tjänster definieras vanligtvis längs en värdekedja på flera nivåer, som också kan organiseras över länder och företag och också inkludera tjänster och varor från externa leverantörer. En åtskillnad görs mellan tekniska tjänster och företagstjänster. Enligt ITIL är en teknisk tjänst en del av en produkt som inte erbjuds direkt till en avdelning. En företagstjänst består vanligtvis av flera tekniska tjänster och ett omfattande paket som är förståeligt för kunden för ett definierat tekniskt syfte. "PC-arbetsstationen" är till exempel vanligtvis en företagstjänst som består av tekniska tjänster som hårdvara, mjukvara, nätverk, säkerhet och support.

Det är viktigt att registrera alla tekniska och affärstjänster exakt i en Servicekatalog som gäller hela verksamheten. På grund av standardiseringen innehåller företagstjänsten "PC-arbetsstation" alltid och överallt samma komponenter, vilket skapar de grundläggande förutsättningarna för effektiv kontroll. Det är också möjligt att skilja mellan standardiserade servicevarianter och därmed uttrycka kvalitetsskillnader, till exempel "standard PC-arbetsstation" och "high-end PC workstation".

Läs mer om hur vi kan hjälp er med nyanställningar https://www.nilex.se/blog/och-boarding-med-nilex-service-platform

Nyheter

Vi välkomnar nya kunder och Kundreferenser

2022-03-21

Nilex stödjer kampen mot barncancer!

2021-12-13

Nilex får Nordiskt tillväxtcertifikat från UC

2021-11-02

Blogg

Kund- och Medborgarservice

2022-01-21

Nilex Chatbot och en modern servicedesk

2021-09-15

Hur vi skapar ordning i dokument- och ärendehantering

2021-04-09
  • Kontakta oss
  • Partners
  • Kunskapscentrum
  • Nyheter och evenemang
  • Blogg
  • Support
  • Mitt NSP
  • Användarvillkor
  • Integritetspolicy
  • Tillgänglighet för NSP
  • Sitemap
  • Credits
Copyright © 1996-2017 Nilex i Helsingborg AB. Alla rättigheter reserverade